Wednesday, May 30, 2012

MENCANTING BATIK.


Assalamualaikum girls. How are you? harap semua sihat-sihat belaka. Actually, today was my last class for subjek kokurikulum seni lukis. sob..sobss. i really dont want this class to end. Saya sangat suka kelas nih. :'(

Apapun, 14 minggu bersama dengan kawan-kawan baru/lama dan cikgu  yang sangat awesome pastinya akan menjadi satu kenangan yang tak akan saya lupakan sampai bebila. 
So, saya nak share sikit satu aktiviti best yang saya buat minggu lepas iaitu mencating batik. This is my first time so I sangat excited...arggghhh..jerit gedik. hehe

Yahh, i know you all memang pernah buat batik ni semua, so mesti you rasa i sangat ciwi kan..Well, ada ku kesah. :P

Antara alatan yang penting untuk proses membatik ini ialah, canting. Canting digunakan untuk melakar lilin ke atas kain. Kecekapan serta kelembutan tangan adalah perlu untuk menghasilkan karya yang bermutu. But, i not really that lembut. haha. yet, i still yang paling terer. hahahaha. gila bangga. Gambar di bawah menunjukkan canting dan lilin yang telah di masak(dicairkan). 


Canting mempunyai lubang di tengahnya untuk mengisi lilin yang di masak. Kiranya kita cedok mcm guna senduk tu..

Cikgu Surayah tunjuk demo mcm mana nak guna canting.

Setelah itu, kami pula yang mencantingnya...haha.. At beginning tu memang keras sikit, line lilin pun herot petot. Lari dari garisan yang sepatutnya. ngahahaha..

That me tengah mencanting.
Presents, my group members.

Aktiviti kali ini merupakan aktiviti berkumpulan, so kami mencanting bersama dan mewarna bersama. Yey! suka.suka.suka. Setelah selesai mencanting, kami sambung pulak mewarna...

Jadi, setelah bersuka ria mewarna, kami akhirnya berjaya menyiapkan batik kami. Thanks to myself sebab im the one yang buat lakaran untuk projek batik ni. hehe. Bangga seketika!..


Tadaaa...macam mana? cantik tak? Walaupun agak comot, kami tetap berpuas hati dengan hasil karya kami ni. Original okey!.. Btw, sila telengkan kepala anda. saya sedikit malas nk rotate.haha.sory!

Kalau bab bergambar kami memang champion. So berakhirlah sudah kelas seni lukis kami semester ini. Rasa macam nak ambik koku lagi semester depan tapi sayangnya dah tak boleh.. sobs.sobs..

Diharap anda semua tidak jeles melihat batik kami yang cantik tuh. weeehee.

bye.bye. salam.

Love,
-SitiSakinah-

No comments:

Post a Comment

Hye... Lets have some conversation here. Drop your comment.

PREPARATION: CAMPERVAN ROAD TRIP KE SOUTH ISLAND NEW ZEALAND - WINTER 2015

Assalamualaikum. Those yang follow my IG and facebook may aware that I have been to New Zealand recently for my honeymoon adventure for...