Saturday, February 16, 2013

#LANGKAWI 2ND TRIP

Assalamualaikum w.b.t


Eh?Langkawi lagi? Here is the link about my previous trip to Langkawi, #Langkawi.
Tadak tempat lain ka nak p? /nobigdeal ...Well, alhamdulillah bersyukur sangat dengan rezeki dan kesempatan yang Allah bagi kerana dapat bercuti sepuasnya semasa semester break kali ini. First trip pergi dengan parent, so tak berjalan sangat. Banyak habis masa kat rumah tok je. But second trip ialah trip muda-mudi bersama cousins and siblings. ahakkss..

Trip ni just main terjun terjun ja..Planning tak proper sangat, sekadar nak lepas gian untuk snorkeling. Wehuuuoo.. Berbekalkan semangat yang ada, saya contact dengan sedara di Langkawi, mintak tolong carikan package snorkel yang murah untuk kami. Well, muda mudi kan, mana nak ada duit sangat. Bab duit memang kena planning betul-betul. 
Daripada research saya dengan mr. Google, ada banyak website and blog pasal Snorkeling di Langkawi. Mostly harga around 100-120 seorang. So, dah ada makcik pakcik, kakak sedara kat kampung, so saya rasa depa mesti ada contact kan. Mana tahu boleh dapat 10-20 murah. 
Di Langkawi, pulau yang terkenal dengan aktiviti snorkel ialah Pulau Payar. 
Apa yang teruknya, ini adalah kali pertama nak p Pulau Payar..MashaAlla, jakunnya, nama ja orang Langkawi tapi tak pernah pergi. Berpuluh tahun hidup, rasa macam sia-sia kalau tak pergi kan./floor

Alhamdulillah, sedara saya inform yang dia ada kawan yang buat menda alah package snorkeling ni. Dia bagitahu, harga untuk seorang ialah RM 90. Haaa,apa lagi,murah tu..Kira jadi la kan... hihihikk.

Nak compare dengan percutian saya dan keluarga ke Krabi tu jauh lebih murah. Tapi tak apa, melancong dalam negara sendiri, mahal sikit pun tak apa asalkan dapat pengalaman dan boleh menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi perlancongan di Malaysia. Ewaaahhhh.... :D

Kebetulan kami pergi semasa cuti Hari Raya Cina sebab ye lah, time ni jelah semua orang cuti kan.. Disebabkan risau tak ada tempat, kami booking 2 hari sebelum. Booking mesti full payment. So, yay or nay, mesti kena jadi jugak. Saya diberitahu untuk snorkel memang kena booking sehari sebelum.

Sebenarnya, untuk snorkeling ada 2 pakej iaitu,

1. Snorkel tepi pantai.                               - RM 90-120 seorang
2. Di platform -Langkawi Coral namanya.  - RM 200-220 seorang

Untuk dapatkan services ni, boleh pergi ke Jeti Kuah and terus ke kaunter, bukan kaunter jual ticket nak ke Kuala Kedah or Kuala Perlis tu tau.. Kaunter lain but its actually sebelah menyebelah ja pun... Boleh dapatkan maklumat lanjut di sana. Ada banyak syarikat menawarkan pakej snorkeling, pilih saja mana suka.

Apa yang membezakan dua pakej ni ialah pakej 1, snorkel tepi pantai, so kurang adventure and  interesting sebab kalau nak tengok ikan dan batu karang mestila tengah laut kan. Penat jugak lah, nak berenang dari pantai ke tengah laut. Tepi pantai ni ada pasir dengan daun kering ja ponggg..Tapi jangan risau, anda akan dapat tengok ikan yang sama sebab di tepi pantai ada disediakan tali ke pelampung di tengah laut. Ada dua pelampung yang lebih kurang macam platform tapi yang biasa-biasa ja. Kira macam pitstop la sebelum nak sampai tengah laut tu. huhu

Pakej 2, kita akan snorkel di tengah laut, di mana ada platform, feri akn berhenti sebelah platform dan kita akan berkampung atas platform tu. So, lagi cantik coral yang kita boleh tengok.

Kalau nak kepuasan maksima and ada duit boleh la pilih pakej 2.....
Harga pakej adalah termasuk alatan untuk snorkel seperti jaket dan goggle beserta lucnh box.Diingatkan jacket adalah wajib untuk aktiviti snorkeling di Pulau Payar.

Feri akan bertolak dalam pukul 9pagi so haruslah berkumpul di jeti kuah seawal 8.30pagi. Once dah booking, bila tiba hari kita just pergi ke kaunter and mereka akan pakaikan pass gelang, sticker tag and kupon makan tengah hari.
Antara kemudahan yang ada di Pulau Payar ialah tandas dan surau. Tetapi tiada air tawar, air paip pun air masin.Bergetah badaaannn..haha /hmm

Now, here we go some photos of Pulau Payar.



Itulah yang saya kata platform tu, memang tengah laut.

Jaga-jaga,ada baby shark so no fish feeding here!



At first shot of snorkeling im a bit disappointed cause i cant even see anything under the sea. Just ada daun kering and keledak pasir. But then, i discovered the sea life when i swum a bit far from the beach. I saw many fish with different colours and shape. It was fascinating...My cousin and I was amazed. It was her first time, so she must be happier than i am. Its good to spend the day with them. Even, my little boy cousins was extremely enjoyed his time. He's even swum further than us, adults. What a brave young man. He said to me, 'tak puas lagi la'. Haahahaa...Now, we are all addicted to snorkel. Its all my faults for inviting them to join my brother and i. Lepas ni memang confirm akan banyak la planning nak pergi try snorkel kat pulau lain pulak. /please

 Masing-masing sengih ja..With cousins and siblings.Yang tak best, sunburrrnnnn!

In photo below, boleh nampak ada dua pelampung petak kat tengah laut tu kan. Di situ ada pautan tali yang we all boleh hold onto. It will help those who cant swim to go to the middle of the sea. But if you are best swimmer, it must be an advantage for you. Oh! so jealous.

  Our lunch box!




Bertolak 9pagi dan pulang dalam pukul 3ptg. Dalam 8 jam macam tulah. Actually, tak puas sangat snorkel. 2-3 sahaja kat Pulau. Pergi balik naik feri dah 2 jam. Tolak briefing, makan, tukar baju and prepare segala bagai seriously tak puas. Bukan nak complain tapi perlu ada satu usaha yang lebih mantap dalam memastikan kepuasan setiap pengunjung serta kebersihan Pulau. Mungkin patut disediakan kemudahan air tawar.

Antara aktiviti wajib yang boleh dikunjungi sekiranya ke Langkawi ialah, aktiviti sukan air di Pantai Cenang. Kali ini tak sempat nak main-main kat Cenang sebab tak cukup hari dah.. hurmm.. Next time. Insyaallah. Kami just jalan-jalan makan angin ja kali ni.


Us....

So, itu saja story pasal our vacation at Pulau Langkawi Permata Kedah../bye


Thanks & Regards,
SitiSakinah

7 comments:

  1. would you mind to share the contact no yg provide this snorkeling pakej? thank you

    ReplyDelete
  2. Slm. Berilah contact number utk pakej snorkeling yg murah tu.... urgent... tq

    ReplyDelete
  3. hai, boleh bg no contact pakej snorkeling x, tqvm.

    ReplyDelete
  4. hai..salam boleh saya dapatkan contact no untuk snorkeling tu tak?tenkiu

    ReplyDelete
  5. bapak murah nyer!! aku kne kt airport rm300 for 2 adult!! last dec 2014. excited sgt n trmkn pjuk rayu agent ckp die bg harge provider la x ambik komisen la. aku tgk price mcm on9 rate so aku on jela ,hurm.. bln 3 ni nk pg lg !! nk no agent tu leyh??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi.

      Maaf, sya tak ada pulak number agent tu. Saya terus ke kaunter je since saudara saya yang tolong booking. Tapi kalau tak silap if pergi direct sepatutnya harga lebih kurang. Since ini dah lama tahun 2013, harga mungkin berubah utk thun 2015. btw, have fun!!!

      Delete
    2. tQ reply, rm90 tu child ke adult?

      Delete

Hye... Lets have some conversation here. Drop your comment.

PREPARATION: CAMPERVAN ROAD TRIP KE SOUTH ISLAND NEW ZEALAND - WINTER 2015

Assalamualaikum. Those yang follow my IG and facebook may aware that I have been to New Zealand recently for my honeymoon adventure for...