Wednesday, December 1, 2010

Cuti-Cuti Bekerja


Alhamdulillah, selesai sudah semester ke 3 daku. Memang agak mencabar semester kali ini bila sistem dah berubah. Ini semua EAC punya pasal.huh..Nak cerita pun payah sebab ini kisah sangat la pening. Tak tahu nk start dari mana daa..So,kembali pada tajuk di atas which is my 1st post.OK!

Daku sekarang berada di Alor Setaq. Pendek kata tengah bercutilah rakan-rakan ya.
Seronok cuti ni. Semua orang nak cuti kan? haa...

Cuti aku mungkin agak lain dari orang tapi kalau sama tu 'give me 5' la babeh.
Aku memikul tanggungjawab sebagai anak, kakak, adik dan yang paling penting mak menakan (utara version) a.k.a ibu saudara. Berat..berat..berat..
Tapi inilah yang dikatakan kehidupan. Tanpa semua ini apa guna hidup aku kalo dok melepet saja di bumi ALLAH ini. Daripada dok nganga ja baik ada keja..haha.

Seperti mana yang dikatakan cuti-cuti bekerja itu, aku dok rumah ni bekerja sebenarnya.
Yang dikatakan bercuti itu, ya ia lah cuti sat daripada pergi kuliah, buat assignment, melayan karenah lecturer (ooppss..jangan salah faham) dan segalanya lagi. 
Kerja rumah lebih mencabar ya rakan-rakan.. Kenapa?haaaa....

1. Bangun kena awal. Lepas subuh tu xdak dok mengeliat atas katil dah padahal kat umah punya katil lagi syok dari hostel nuh... Patutnya melepet lama la seket.

2. Memulakan kerja-kerja mengemas lah apa tunggu lagi. Sat lagi tak pasai-pasai radio berbunyi (leteran mak).

3. Melayan perangai hawa dan amsyar yang 24 jam nak tengok cerita tikuih (ratatouille). Naik nak termuntah aku tengok padahal terpacak jugak depan TV tu tengok. haha.

4. Bagi mandi anak-anak, pakaikan baju,pampers dan segala. Termasuklah bagi tidoq. "Mak Teh, nak susu."
haa....melompat buat susu pulak. "Mak Teh........... "dan "Mak Teh" dan "Mak Teh.....".

5. Tolong mak masak kat dapur. Tetiba bunyi baby kembar Ashaar dan Asytar teriak nak susu. Tengok.....dua-dua sekali nak susu tau. Dan daku pun ada dua tangan ja,guna la dua-dua sumbat botol kat depa.

6. Banyak lagi kerjanya,kalo nak tau singgah la ke 27,Lorong Teknik ye rakan-rakan....

Pendek kata kalo kat hostel petang-petang boleh rehat golek-golek atas katil sempit tu,tapi kat rumah jangan harap. Ni bila aku ada kat rumah. Kalau aku tak dak, mak la yang melayan depa sorang-sorang. So tak kisah la kalau mak dok mengadu sakit sana-sini sebab memang penat pun.
Orang kata balik dok rumah boleh gemok tapi aku, OH! tidak sama sekali. Berat makin susut.. haha..

Selain itu, padan jugak dengan usia mak yang dah 50++ tu masih lagi mengerah tenaga buat semua kerja tu. So, keluhan dia kita kenalah dengaq dan aku layan lah jugak dengan picit-picit kaki dia walhal aku tak suka keja picit-memicit ni. hehe..

Tapi yang pasti semua kepenatan ini akan hilang bila ada kenangan serta memori yang terpaut. Setiap cerita dan kisah tentunya memberi kita sebillion pengajaran dan pengalaman.
Penat tapi berbaloiii..
Yang paling seronok bila kita semua duduk semeja dan berkongsi cerita-cerita ini,so silalah ada cerita ya rakan-rakan. haha..


Rumahku Syurgaku

Assalamualaikum.Jumpa lagi !!

Love,

No comments:

Post a Comment

Hye... Lets have some conversation here. Drop your comment.

PREPARATION: CAMPERVAN ROAD TRIP KE SOUTH ISLAND NEW ZEALAND - WINTER 2015

Assalamualaikum. Those yang follow my IG and facebook may aware that I have been to New Zealand recently for my honeymoon adventure for...